Vælg en side

“l’instrumentation technique qui supprime objectivement le travail doit en même temps conserver le travail comme marchandise, et seul lieu de naissance de la marchandise. Pour que l’automation, ou toute autre forme moins extrême de l’accroissement de la productivité du travail, ne diminue pas effectivement le temps de travail social nécessaire à l’échelle de la société, il est nécessaire de créer de nouveaux emplois. Le secteur tertiaire, les services, sont l’immense étirement des lignes d’étapes de l’armée de la distribution et de l’éloge des marchandises actuelles ; mobilisation de forces supplétives qui rencontre opportunément, dans la facticité même des besoins relatifs à de telles marchandises, la nécessité d’une telle organisation de l’arrière-travail.” Skriver Guy Debord i la société du spetacle. Men jeg kan ikke fransk, så:

“The technological developments that objectively tend to eliminate work must at the same time preserve labour as a commodity, because labour is the only creator of commodities. The only way to prevent automation (or any other less extreme method of increasing labour productivity) from reducing society’s total neccessary labour time is to create new jobs. To this end the reserve army of the unemployed is enlisted into the tertiary or “service” sector, reinforcing the troops responsible for distributing and glorifying the latest commodities; and in this it is a real need, in the sense that increasingly extensive campaigns are necessary to convince people to buy increasingly unnecessary commodities”

Nå, men, Birgit Munch skriver i “De falske Kassedamer” fra Faderkageorgiet: “…. ifølge vores dokumenter har du faktisk haft mere end en lillefinger med i den såkaldte zigzagzombiemanøvre hvor I systematisk og i yderste hemmelighed likviderede alle kassedamer fra blandt andet Illum, Magasin, Ikea, Kvickly, Suberbrugsen, Superbest, Føtex, Fakta, Prima, Iso, Aldi, Irma, Bilka og ikke mindst Netto. Og i stedet for de ægte kassedamer m/k og andet personale har I udstyret alle butikker med falske kassedamer m/k i form af hemmeligt strejkende førtidspensionister, blandt andet superskizofrene ynglinge, multiamputerede specialarbejdere, fibromylygame trafikministre og kronisk trætte dansklærer, som I har opstablet og opstadset med sminke og kostumer og kunstige, supereffektive arme, så ingen kunder opdager at de betjenes af førtidspensionister. Tilsyneladende sælger jeres falske kassedamer m/k helt almindelige varer, men sandheden er at alle dise varer er forplumrede og falske dybt inde i sjælen”

Det jeg egentligt bare ville var at påpege forbindelsen mellem Munchs tekst og Skuespilsamfundet, men hvorfor?

Guy skriver også  “(Spetacle) is the sun that never sets over the empire of modern passivity”

🙂