Det litterære miljø

Femtes grund på Det litterære miljø, 28/11-19:

Helt karakteristisk hedder Marianne Larsens seneste digtsamling Sviml ud: du er lige placeret et sted – i en skærm måske – og så stikker det af med kroppens og drømmenes, hvor en ting fører til den næste, sådan roligt hvirvlende imod det ligefor. Marianne Larsen debuterede i 1971 med Koncentrationer og har skrevet mange bøger siden. Vi får besøg af en af landets helt store digtere, åh!

Nogle forfattere kan virkelig se verden, ikke som vi husker, at den ser ud, men som den fremstår for et vågent blik hen over en afstand – og beskrive den, så det blik deles. Give en stil måske. Pernille Abd-El Dayem har et sprog til sit blik, flimrende, præcist, akavet, altså smukt og hårdt. Pernille debuterede i 2013 med prosabogen Inden for revet og er stadig aktuel med den prisvindende og allerede klassiske June fra 2018.

Digter, essayist, redaktør, forlægger, læser, antologist, formidler, Gyldendal-revser, småforlagsfortaler. Asger Schnack er sin egen institution, der har været med til at forme det litterære landskab gennem årtier. Metoden er improvisation, hengivelse, begejstring og et fyldt horn af viden og musikalitet. Det ene virke er forbundet til det næste i en litterær vejrtrækning, der trækker litteratur, musik og kunst ind og sender dems ud i verden igen som digt, essay, fb-opslag eller hvad det kan blive. Asger Schnack debuterede som 18-årig på Forlaget Arena med digtsamlingen Øjeæbler, og er efter et utal af udgivelser aktuel med digtsamlingen Fra gud til måne, der netop er udkommet på forlaget Fuglekøjen. Asger Scnhack vil smitte.

Sternberg lukkede sidste år sin tids-pentalogi, fem digtsamlinger fra forskellige tider: Stenalderdigte, Depressionsdigte, Guldalderdigte, Tidsrejsedigte og De sidste- dage-digte, hvor et konceptuel greb får form i enkelhed fra haiku eller tegneserie eller en bold. Det skaber digte som små meditationer som på trods af det konceptuelle udgangspunkt stikker ind i de grundlæggende måder, du kan forholde dig i verden. Rygtet vil vide, at vi i Det litterære miljø vil få en forsmag på den næste bog. Helt ok! Sternberg arbejder desuden med performance og elektronisk musik, hvilket gør oplæsningen til en forstyrrelse, materialitet, hvilken fornøjelse!

Peter-Clement Woetmann er digter, dramatiker og forlægger-redaktør i den rækkefølge, hvis hans bror, der skriver disse tekster, skal sige det. Betydningen af dette er, at Peter-Clements helt musikalske og legende sætning, det ekstraordinære sprogøre, i høj grad sætter sig i de andre former. Som dramatiker har Peter-Clement skrevet tre stykker, Til mine brødre, Den sidste bølge og Lav sol, der udkom i en samlet udgivelse i foråret. Optikken i de tre stykker er makroskopisk, de handler om krigen, mars-rejsen og fremtidens efter-humanisme, mens ærindet i høj grad er humanistisk: hvad bliver der af mennesket under de store bevægelser? Er der håb for omsorgen, kærligheden og kroppen under historiens hårde maskine?

Det liter-rære miljø, fire, 24/10-19:

Vi får besøg af Asta Olivia Nordenhof, der binder det elegante og det rå, det henkastede og det intense, det private og det fælles, seksualitet og arbejde, humor og gråd, digt og tale, det evige og tidens sammen i sikre små skred, hvilket er cirka et digterisk ideal. Asta Olivia Nordenhof har senest udgivet Det nemme og det ensomme i 2013 og vi ved ikke hvad der skal ske.

&
Maja Lee Langvad debuterede i 2006 med Find Holger Danske, hvor danskeren måtte chokeres over, at der ikke var en uproblematisk dansk identitet tilgængelig for den adopterede, hvilket blev understreget af de ekstra-litterære, offentligt-formelle former, som Find Holger Danske benyttede sig af i en nøgtern ironisk gestus. I Maja Lee Langvads seneste bog, Dage med galoperende hjertebanken møder vi en intim skrift, hvor afstanden ikke er mellem læser og den skrivende, men mellem den skrivende og offentlighed.

&
Julie Sten-Knudsens digte, de larmer ikke, de er optegnelser, analyser, aftryk, de giver plads til dig og viser dig verden på ny, det er digte med en præcis og ikke buldrende musikalitet. Senest har Julie Sten-Knudsen udgivet digtsamlingen Spor efter fugle, digtene er hvor de er, skvulper lidt, og det udenfor trænger ind.

&
Anders Mathias Rishøj (f. 1987) debuterede med Bornholmnotater i 2018, på OVO Press. En roman som skildrer livet på et misbrugsbehandlingscenter på Bornholm, og i glimt livet udenfor. Kølig og koncis i sit sprog, med et brændende indhold. Med Asger Schnacks ord: “Vi har haft forskellige bøger med alkohol som tema, men ingen (mig bekendt), der så klart og indsigtsfuldt som “Bornholmnotater” løfter emnet op til beskuelse (og uvilkårlig eftertanke).”

Anders Rishøj arbejder koncentreret og ambitiøst videre, og hvis vi er heldige får vi denne aften noget helt frisk fra hans bord.

&
Lukas La Cour (f. 1996) er uddannet fra Skrivekunstskolen i Århus og går på Forfatterskolen i København. Udover at skrive digte, spiller han selvskrevne viser på guitar, inspireret af sit poppede hjerte og en lang country- og folktradition. Albummet er på vej, og det vil hedde “Det eneste jeg mangler er at miste modet, men i morgen står jeg op med hønsene”.

Tredjes gang ved Det litterære miljø, torsdag  d. 26./9-19:

I det litterære miljø vil følgende mødes og læse.

Digteren Nicolaj Stochholm debuterede i 1991 med ’Biografi’, har udgivet en række digtsamlinger, senest ’Udenfor pesthospitalet’ fra 2018. Billedet og digtets sang i en skurren mod det almindelige livs, en opladning og en protest og ingen fiktion. Nicolaj Stochholms digte træder frem.

Digter og oversætter Shadi Angelina Bazeghi vil læse af sit udvalg af den amerikanske digter Audre Lorde -under den sande titel: ’Der er ingen ærlige digte om døde kvinder’ (i POL: ♥♥♥♥♥♥). Digtene forandrer verden, når de ikke gentager os selv, os der snakker. Er det ikke sådan? Audre Lordes digte danner grund for en større verden, og det er en gave, at de nu er blevet en del af den danske ånd.

Digteren Rasmus Halling Nielsen tjekker ind. Rasmus producerer skriftlige objekter i en radikal udgivelsespraksis, der ifølge en sandsynligvis ufuldkommen wiki-side består af 55 titler i forskellige formateringer (https://da.wikipedia.org/wiki/Rasmus_Halling_Nielsen) og på ethvert forlag, nærmest, fx Koordinat, OVBIDAT, Arena, Samleren Asger Schnacks forlag, Kronstork, Ovo, Escho. Med brug af moderne informationsteknologi, håndholdt hack, historisk litteratur og en egen særegen skrift løbende igennem, så det, så objektiviserer Rasmus sproget, så det bliver uhyggeligt, fremmed, nærværende og anderledes, altså kunst.

Gry Stokkendahl Dalgas, født i 1990, gik på Talentskolens Forfatterlinje fra 2017 til 2019. Hendes debutdigtsamling “Det er herfra jeg vil begynde at tale, disse ord kan finde vej” udkommer her i efteråret på forlaget OVBIDAT, hvilket bliver en begivenhed. Hør de digte før fremtiden.

Og endelig Ida Christine Drejer Bonde, 26 år, færdig fra Forfatterskolen i 2017, lyrisk prosaist. Ida vil læse op af en tekst i arbejde, den foregår inde i hovedet på en person der opholder sig i en bjergby i Syditalien. Udover hovedpersonen er der to udflydende mandlige karakterer og nogle hunde. Billederne er både små og store men med lige vigtighed. Udover billederne er der en præst, en hel del løse og bundne hunde, biller, stegefedt og koner der kommer ud af husene med gafler for at tilskynde dommedag

 

Andres oplæsning af Det litterære miljø

Første oplæsning på Det litterære miljø

Torsdag den 7. marts 2019 kl 2000 i Literaturhaus.

Hør

Rasmus Nikolajsen
Glenn Bech Møldrup
Lea Marie Løppenthin
Adrienne Rich (Liv Sejrbo Lidegaard + Ditte Holm Bro)
Anna Schmidt Andersen
Andreas Amdy Eckhardt-Læssøe

Det litterære miljø er åbent for alle ❤️